9.2 / 10 1895 reviews 

Problemen met de buren? Zo voorkom je escalatie

2 min. te lezen

Terug

Problemen met buren zijn er in vele gradaties, maar één ding is zeker: op escalatie zitten de meeste mensen niet te wachten. Bij burenruzies kunnen beide buren klachten over elkaar hebben. Is de irritatie eenmaal gegroeid, dan kunnen daar ook emoties bij komen kijken. Het kan zelfs in bepaalde gevallen tot een handgemeen komen, intimidatie, of vernieling van spullen. Zo ver wil je het natuurlijk niet laten komen. Ook burenruzies zijn in banen te leiden. Hoe pak je dit zelf aan, mocht er sprake zijn van burenoverlast?

Het gesprek aangaan

Een van de belangrijkste aspecten bij een dreigende burenruzie is ervoor zorgen dat emoties niet de overhand krijgen. Zowel bij jezelf als bij de buren. Het is daarom belangrijk om tijdig het gesprek aan te gaan om tot een gezamenlijke oplossing te komen.

Gesprekstechnieken toepassen

Rustig en kalm blijven is belangrijk, maar ook het gesprek met de juiste gesprekstechnieken benaderen helpt. De onderstaande soorten gesprekstechnieken zijn aan te bevelen om in te zetten: 

Vriendelijke benadering

  • Ga het gesprek pas aan indien je geen boosheid voelt. Het is belangrijk om neutraal en vriendelijk het gesprek aan te gaan.
  • Uit geen beschuldigingen, zoals 'jullie maken elke avond herrie'. Bij dergelijke opmerkingen gaan de nekharen van buren al direct omhoog staan. 
  • Omschrijf wat je hoort/ merkt en waar je precies last van hebt
  • Vertel hierna wat dit met jou doet, dat je bijvoorbeeld slecht en kort slaapt daardoor, waardoor je overdag slecht functioneert
  • Vraag je buren hoe zij dit ervaren en of er tot een oplossing te komen is
  • Na afloop van het gesprek kun je opschrijven wat je samen overeengekomen bent, ook eventuele kosten worden genoteerd en ondertekend. 

Ken je rechten en die van je buren

Het is aan te bevelen om je even te verdiepen in het onderwerp.

  • Wat is wettelijk toegestaan en wat niet? Denk aan hoogte van schuttingen, bomen bij de erfgrens en dergelijke.
  • Welk regelement hanteert de gemeente?
  • Wat zijn de regels van de eventueel aanwezige VVE, of die van de verhuurder?
  • Welke geluidsnormen worden er gehanteerd? (denk aan type vloeren voor appartementen)

Zorg dat je op de hoogte bent van wat toegestaan is en wat niet, zodat je deze punten ook kunt inbrengen tijdens het gesprek met je buren; uiteraard op informerende wijze in plaats van beschuldigend. 

Wanneer een gesprek niet mogelijk is

Om bovenstaande technieken toe te passen is een redelijke partij en toehoorder nodig. Wat als jou buren niet of nauwelijks voor rede vatbaar zijn? In dat geval heb je hulp van buitenaf nodig. 

  • Een mediator kan bemiddelen tussen beide partijen, maar ook een buurtbemiddelaar
  • In het geval van een huurwoning kun je de klacht schriftelijk melding bij de woningcorporatie
  • In het geval van een aanwezige VVE meld je daar schriftelijk je klacht
  • In het uiterste geval, wanneer geen van de opties helpen, kan het raadzaam zijn bij de politie een melding of klacht te maken
  • Overigens is de politie er alleen voor strafbare feiten
Publicatiedatum 23/10/2024