9.2 / 10 1806 reviews 

Tips om te slapen als een roos

2 min. te lezen

Terug

Heb jij ook moeite om ‘s nachts lekker door te slapen? Niets zo vervelend als tijdens de nachtelijke uren te liggen woelen in je bed om ‘s ochtends vermoeid wakker te worden. We geven je een aantal tips hoe je ‘s avonds als een blok in slaap valt om ‘s ochtends weer uitgerust en fit wakker te worden. De meeste slaapproblemen zijn te wijten aan het bed waarin je slaapt, de matras en het hoofdkussen. Deze zijn essentieel voor een goede nachtrust. Kies in ieder geval voor een Hema hoofdkussen dat jouw hoofd, nek en rug voldoende ondersteuning geeft en past bij je voorkeurslighouding. Op je zij, op de rug of op je buik.

Een goede nachtrust

Behalve een goed hoofdkussen is een bed dat past bij je lengte ook van belang voor een goede nachtrust. En tegen je partner aankruipen is fijn, maar je hebt beiden ook wel de ruimte nodig. Zorg daarom dat het bed breed genoeg is zodat je tijdens het slapen vrijuit kunt bewegen. Kies een matras die bij je voorkeur past en ga niet blindelings af op mooie verkooppraatjes. Alhoewel er voorstanders zijn van naakt slapen kan een pyjama geen kwaad. Wanneer je het prettig vindt om er één te dragen zoek je een pyjama dames uit waarin je het niet al te warm krijgt en die comfortabel zit. Er is een grote keuze in pyjama’s. Een flanellen voor koude nachten, een katoenen die heerlijk is om te dragen tijdens de zomer, een nachthemd of een shortama: ze dragen allemaal bij aan een goede nachtrust.

Ontspan voor het slapen gaan

Zorg dat je uitgerust aan de nacht begint. Dat betekent dat je vlak voor het slapen gaan niet meer intensief moet gaan sporten. Een blokje om (met de hond) kan echter de nachtrust wel verbeteren. Kijk minstens een uur voor het slapen gaan niet meer naar beeldschermen. Dus niet meer aan het werk achter de computer, maar ook geen tv meer kijken of op je telefoon. Pak liever een boek of luister naar rustgevende muziek. Eet niet te zwaar en te veel voordat het bedtijd is en neem een warme douche. Zo stap je heerlijk rozig in bed.

Zorg voor een koele slaapkamer

Ook al val je makkelijk in slaap, toch kan het zijn dat je ‘s nachts wakker wordt omdat het veel te warm is in de slaapkamer. Een ideale temperatuur is tussen de 18 en 20 graden. Wordt het in de zomer te warm en kun je daardoor maar moeilijk de slaap (her)vatten? Plaats een airconditioning. Ook geluiden, zoals een snurkende bedpartner of geluid dat van buiten komt, kunnen je uit de slaap houden. Om lekker door te slapen kun je oordopjes dragen. Slaap lekker! 

 

Publicatiedatum 18/01/2024