Een verhuizing brengt veel regelwerk met zich mee, waaronder het doorgeven van je nieuwe adres aan allerlei instanties. Het is gemakkelijk om er een aantal daarbij te vergeten. Om jezelf extra tijd te gunnen om dat recht te trekken, kun je gebruikmaken van de handige verhuis service van PostNL. Zij helpen je met het doorgeven van je adreswijziging aan meer dan 400 bedrijven en organisaties. Ook bieden ze de optie om jouw post een tijd lang automatisch door te sturen naar je nieuwe adres. Je kiest zelf hoelang je van daar gebruik van wilt blijven maken. Hieronder bespreken we nog andere instanties die handig zijn om je adreswijziging aan door te geven.
Bovenaan het lijstje hoort het doorgeven van je nieuwe adres aan de gemeente waarin je gaat wonen, uiterlijk op de dag van verhuizing. Gelukkig kan het meestal eenvoudig online via DigiD. Als dat gelukt is, verwerkt de gemeente je nieuwe adres in de Basisregistratie Personen (BRP). Daardoor krijgen ook andere overheidsinstanties, zoals bijvoorbeeld de Belastingdienst en het RDW, jouw nieuwe adres automatisch door. Maar ook je zorgverzekeraar wordt hierdoor automatisch op de hoogte gesteld van jouw adreswijziging.
Waarschijnlijk ben je patiënt van een huisartsenpraktijk en een tandartsenpraktijk, en maak je gebruik van een apotheek. Deze instanties moet je zelf op de hoogte stellen van je verhuizing. In het geval van de huisarts kan het gevolg daarvan zijn dat je een nieuwe huisarts moet gaan zoeken die dichter bij je nieuwe adres zit. In dat geval is het ook handig om over te stappen naar een andere apotheek. Vraag als nodig je oude huisarts om je medisch dossier digitaal over te dragen aan je nieuwe huisarts.
Het spreekt voor zich dat ook je werkgever je adres up-to-date moet hebben voor loonstroken, correspondentie en de loonbelasting. Werk je als zzp’er? Dan is het van belang dat je je adres aanpast bij de Kamer van Koophandel en in je factuurgegevens. Als je via loondienst pensioen opbouwt, moet ook dat pensioenfonds op de hoogte zijn van je adreswijziging. Vraag aan je werkgever of die daarvoor zorgt of dat je dit zelf moet regelt.
Vrijwel iedereen heeft wel een of meerdere bankrekeningen en verzekeringen. Ook banken en verzekeraars moeten door jou op de hoogte gesteld worden van je adreswijziging. Je wilt immers ook niet dat hun correspondentie in de verkeerde handen beland. Houd er rekening mee dat in het geval van je autoverzekering je adreswijziging van invloed zou kunnen zijn op je premie.
Dan zijn er vast ook nog andere diensten waar je gebruik van maakt waarbij je ook aan het doorgeven van je nieuwe adres moet denken. Bijvoorbeeld in het geval van abonnementen op kranten en tijdschriften. Ben je donateur van goede doelen? Ook daar moet je je nieuwe adres doorgeven, net als bij eventuele sportclubs en verenigingen. Neem je je internet- en tv-abonnement mee naar je nieuwe adres? Maak dan je verhuizing dan (een paar weken vóór de verhuizing kenbaar aan de provider. Hetzelfde geldt voor de energieleverancier, zeker als je tijdelijk op twee adressen stroomlevering nodig hebt.
Verder is het belangrijk om naast het inrichten van je nieuwe woning ook niet te vergeten de eventuele scholen en opvang van je kinderen op de hoogte te stellen. Daarnaast is het ook handig om bij webshops je adres aan te passen, zodat je pakketjes ook daadwerkelijk op het juiste adres aankomen.